Model dysku twardego: WD 2TB USB 3.0 WD20NMVW
W tym przypadku dysk został otwarty przez ciekawskiego informatyka bez użycia komory laminarnej, gwarantującej optymalne warunki pracy w miejscach, w których szczególnie zależy nam na sterylności czy bezpyłowości.
Jak widać, powierzchnia nośnika została zabrudzona – widać tu kurz oraz odciski palców oraz inne zanieczyszczenia w postaci wyraźnych smug. Niestety w tym wypadku nie był to jedyny problem – poza zabrudzeniami uszkodzone zostały także głowice, więc konieczna była ich wymiana.
Po wyczyszczeniu nośnika z kurzu i pozbyciu się pozostałych zabrudzeń, zespół głowic został wymieniony na sprawny. W kolejnym kroku udało się odzyskać utracone dane.
Przyczyna usterki
Dość częstą przyczyną usterki w tego typu dyskach jest problem zwany „SLOW”. SLOW dotyczy problemu z długimi czasami dostępu do danych i ich wolnym przetwarzaniem, zawieszaniem się, a nawet brakiem wykrywania dysku w systemie. Ma to najczęściej związek z degradacją powierzchni i przyrostem bad sektorów na dysku. Innymi słowy, SLOW skutkuje tym, że dysk startuje i kalibruje (nie stuka głowicami), ale niestety powoli oddaje dane (zdarza się też, że wcale nie chce ich oddać). Często też nie chce się poprawnie wykryć w systemie. Jest to powodem, dla którego bardzo ważne jest odpowiednie podejście i zdiagnozowanie problemu przez ekspertów.
W tym przypadku, jeśli mielibyśmy do czynienia z w/w usterką – tyle, że bez początkowej ingerencji klienta – koszt naprawy wyniósłby 3 razy mniej.